Kramens dag

Idag den 21 januari är det kramens dag. En dag att kramas lite extra på även om vi bör kramas en stund varje dag.

Det som händer när vi kramas är att hormonet oxytocin utsöndras. Oxytocin kallas även för lycko och kärlekshormonet.

En kram minskar stress och sänker blodtryck. En kram skapar trygghet, tillit, lugn och främjar vår fysiska och psykiska hälsa. Enligt forskning bör vi kramas minst 30 sekunder men jag tror att oavsett hur lång den är så är det positivt inte bara för dig utan även för den du kramar.

Nu i coronatider när vi ska undvika att kramas kan vi gå ut och krama ett träd. Det är faktiskt ganska mysigt. Men har du familj som du bor med så kramas lite extra idag och känn vad det gör med dig. Närhet är så viktigt för oss människor.

Jag gav mina barn en extra lång kram i morse innan fritids även om det va lite protester.

Jag skickar en digital kram till er som läser bloggen. Hoppas du får en fin fredag.

Fler bloginlägg

Kostrådgivning & enkla tips

5 tips på hur du håller i träningen under sommaren

Utomhusträning är mer än bara träning

NYHET – Mammaträning Online

Enkla tips på hur du får in rörelse i vardagen.

SommarBootcamp ONLINE v 22-27