Core 20 minuter

Core kommer från engelskan och betyder kärna. När vi tränar vår core så tränar vi våra magmuskler (Rectus abdominis, rectus transversus, obliquus internus och externus), ländrygg, bäckenbotten och diafragma. Vår core är vårt center för styrka och balans och det är viktigt att träna alla delar. En mix av coreövningar är det bästa.

Nedan har du ett corepass på 20 minuter. 7 övningar totalt.

Gör varje övning i 40 sek. Vila 20 sek innan du går vidare till övning 2.

Gör 3 varv totalt och vila 1-2 minuter mellan varje varv. Lycka till.

Övning 1 Hälsande hunden eller superman som den också kallas.

Grundposition på alla 4:a. Händerna i linje med axlarna och knä i linje med höften. Aktivera bålen så du inte svankar. Sedan jobbar du rakt fram med en arm och rakt med motsatt ben. Håll 2 sekunder i ovanläget innan du går tillbaka till grundposition. Jobba sedan upp med andra sidan.

Övning 2, Sågen

Kom upp i båtposition och såga sen med benen ut och in. Ta med armarna.

Övning 3 Knä till tåsitups

Grundposition på rygg, fötterna i luften och lyft på äverkroppen. Nu alternerar du att tutcha knä samt försöker sträcka dig efter tårna.

Övning 4 Simmaren

Grundposition på mage. Lyft underbenen och armarna från backen. Kom ihop med skulderbladen. Pendla sedan upp och ner med benen och armarna samtidigt.

Övning 5 Hätutch

Grundposition på rygg, lyft på huvudet. Jobba sedan först åt vänster och tutcha hälen med handen och sedan till höger och så jobbar du varannan. Ingen vila innan tiden är ute.

Övning 6 Planka med rotation

Grundposition är en låg planka. På tå och tänk på att axeln ska vara i linje med armbågen. Spänn hela kroppen. Sedan jobbar du och roterar åt höger och sträcker upp armen, sedan vänster. lugnt och kontrollerat.

Övning 7 Bensax

Grundposition på rygg. Lyft huvud från golvet. Saxa med benen. Ju högre upp du har fötterna, desto lättare blir det. Längre ner är tuffare.

Viktigt att tänka på när du tränar och framför allt när du tränar din core är andningen. Håll inte andan utan se till att få ner luft i magen.

Lycka till med passet.

Följ mig på Instagram för mer inspiration;

Fler bloginlägg

Kostrådgivning & enkla tips

5 tips på hur du håller i träningen under sommaren

Utomhusträning är mer än bara träning

NYHET – Mammaträning Online

Enkla tips på hur du får in rörelse i vardagen.

SommarBootcamp ONLINE v 22-27